Vantaalainen Amoy on toiminut vuodesta 2014 automaalaamoiden kumppanina. Yrityksen palveluihin kuuluu maalaamosuunnittelu, investointilaitteiden, kuten uunien ja esikäsittelytilojen sekä maalaustarvikkeiden myynti.
Amoyn perustaja ja toimitusjohtaja Jari Winqvist on suhtautunut aina intohimoisesti autoihin ja moottoripyöriin. Rakkaus moottoriajoneuvoihin syttyi alunperin italialaisten brändien kuten Aprilian ja Alfa Romeon kautta.
“Hommasin moottoripyöräkortin heti kuin mahdollista ja ajoin myös motocrossia. Välineet on pitänyt olla viimeisen päälle jo alusta asti. Kypärä ja prätkätakki piti tuunata aina tyyliin sopivaksi”, Jari naurahtaa.
Yrittäjyys autoalalla ei kuitenkaan ollut suunnitelmissa.
“Työskentelin Alfa Romeolla, josta siirryin autoalan kemianpuolelle. Eteeni tuli oman näköinen tilaisuus tehdä liiketoimintaa ja päätin tarttua tilaisuuteen. Tekniikka on aina kiinnostanut, joten sikäli siirtyminen oli luonteva.”
Alusta asti Jarille on ollut tärkeää pitää kiinni omasta tyylistä ja arvoista. Geneerinen organisaatio hierarkioineen ja pukukoodeineen puistattaa miestä jo ajatuksen tasolla.
“Mä en ole ollenkaan sellainen. Periaatteeni on olla kopioimatta mitään, mitä muut tekee.”
Kumppanuus on lisäarvon tuottamista asiakkaalle
Jarille kumppanuuden arvo näyttäytyy päivittäisessä tekemisessä, mutta sen tavoitteena on lopulta myös maksaa itsensä takaisin.
“Emme myy halvalla sopimattomia tuotteita sisään ja jätä asiakasta ihmettelemään, vaan pidämme osaltamme huolta, että homma toimii ja on kannattavaa vielä vuosienkin päästä.”
Maalaamosuunnittelun, laitteiden ja työkalujen lisäksi Amoyn palveluihin kuuluu tuotetuki sekä koulutus. Myös työskentelytapojen kehittämiseen ja sitä kautta laadun varmistamiseen on saatavilla osaavaa näkemystä.
“Jotta automaalaamot voivat tehdä työnsä mahdollisimman hyvin, tulee heillä olla luotettava tuki saatavilla. Päivitämme omaa tietotaitoamme, jota jaamme eteenpäin asiakkaillemme. Käymme asiakkaidemme luona vähintään kerran kuukaudessa, joskus jopa viikoittain”, Jari kertoo.
Asiakaskäynneillä vaihdetaan kuulumiset puolin ja toisin sekä esitellään uudet tuotteet. Märkätuotannon tuotteita sekä osaa työkaluja voidaan kokeilla ennen tilauksen tekemistä.
“Kumppanina emme halua myydä asiakkaillemme huonoa laatua tai sellaisia tuotteita, jotka eivät ole heille tarpeellisia. Meidän tehtävämme onkin auttaa asiakasta ensin löytämään oikeat tuotteet ja työkalut sekä sen jälkeen käyttämään niitä oikein. Kun jokin ei toimi, annamme puhelimitse pikavinkit tai menemme paikan päälle tarkastamaan tilanteen”, Jari kertoo.
Rehellistä meininkiä
Jari uskoo että tärkein asia, jonka hän voi tiimilleen antaa, on luottamus.
“En sano koskaan, miten asiat tulisi tehdä. Riittävä vapaus motivoi parhaiten.”
Hänelle paras palaute tuleekin siitä, kun työntekijät aidosti viihtyvät työssään.
Onnistumiset kentällä näkyvät siinä, kuinka hyvin asiakasta onnistutaan arjessa auttamaan. Tähän vaaditaan paljon ammattitaitoa, mutta myös vahvoja vuorovaikutustaitoja.
“Tärkeintä tässä työssä on se, miten ihminen tulee toimeen ihmisen kanssa. Alan toimijat edustavat pitkälti samoja tuotemerkkejä: isoimmat erot tulee kumppanuusajattelussa ja miten pystyy olemaan läsnä asiakkaiden arjessa.”
Jarin mielestä eräs asiakkaista kiteyttikin asian hyvin toteamalla, kuinka kumppanilta ei haluta viime kädessä ostaa tuotetta tai hintaa, vaan sitä lisäarvoa jonka kumppani voi näiden päälle tuottaa.