single.php

Amoyn innovaatiokeskuksessa tapahtuu: Metropolian ajoneuvotekniikan opiskelijat tutustuivat automaalaukseen

Vantaan ammattiopisto Varia perehdytti Metropolian ajoneuvotekniikan opiskelijat vauriokorjauksen ja automaalauksen saloihin. Amoyn uudet koulutustilat mahdollistavat oppilaitosten välisen yhteistyön ja luovat sillan yritysmaailmaan.

Varian automaalauslinjan opettaja, Heikki Kutja (vas.), Metropolian ajoneuvotekniikan tulevat insinöörit sekä Amoyn operatiivinen johtaja, Lauri Toivonen


Varian ja Metropolian vuosia kestänyt koulutusyhteistyö on siirretty Amoyn uuteen innovaatiokeskukseen, jossa perehdytys onnistuu uusimpien laitteiden ja tuotteiden kanssa. Tilaa käyttävät koulutuksiinsa sekä yritykset että Vantaan ammattiopisto Varia.

Tällä viikolla Varian automaalauslinjan opettaja, Heikki Kutja, perehdytti Metropolian ammattikorkeakoulun opiskelijoita vauriokorjauksen ja automaalauksen perusteisiin. Amoyn operatiivinen johtaja Lauri Toivonen kehuu onnistunutta iltapäivää:

”Kun perustimme Amoyn innovaatiokeskuksen, koko idea oli että voisimme lisätä tiedonkulkua alalla, kehittää alaa yhdessä eri toimijoiden kesken ja varmistaa että opiskelun taso vastaa työelämän tarpeita. Oppilaitosten välinen yhteistyö ja yritysten osallistuminen opiskelijoiden arkeen pitää huolen siitä, että tavoite on onnistunut.”


Automaalauksesta ymmärrystä tuleville ajoneuvotekniikan insinööreille

Tilaisuuden alussa vauriokorjaamoketju InCar esitteli toimintaansa tuleville ajoneuvotekniikan insinööreille, joista on huutava työvoimapula. Erityisesti työnjohtajia kaivataan korikorjaamoilla, ja työssä on ymmärrettävä, miten automaalaus liittyy kokonaisuuteen. 

InCarin Mika Oinonen ja Juha Lehtonen esittelevät Metropolian opiskelijoille yrityksen toimintaa

 

Varian Heikki Kutja aloittaa esittelynsä Cabasilla luoduista maalauserittelyistä, josta usein automaalarin työpäiväkin alkaa. Kokenut automaalari osaa tulkita työnjohtajan tekemää erittelyä, josta käy ilmi toimenpiteiden tarve sekä niihin allokoitu aika.

Automaalarin näkökulmasta on olennaista, että työnjohtaja on osannut varata riittävästi aikaa työlle ja ymmärtää, mitä toimenpiteet vaativat. Seuraavaksi Kutja tutustuttaa opiskelijat spektrofotometrin eli värimittarin käyttöön: sen avulla määritetään juuri oikea värisävy auton ehostukseen.

Kutja selittää, että maalaustapa riippuu maalista ja sen valmistajan preferenssistä. Amoyn arvostama Basf on ainoa maalivalmistaja, joka pystyy tarjoamaan maalit sekä kertaruiskumenetelmää että välihaihdutuksella tehtävää maalausta varten. Basfin valmistamat R-M-tuotteet sopivatkin loistavasti sekä ammattilais- että opetuskäyttöön.

 

Varian Heikki Kutja näyttää, kuinka spektrometrillä määritetään oikea automaalin sävy.


Käytännön tekemisestä mielekästä vaihtelua teoriaopintoihin

Varian järjestämään koulutukseen osallistui 20 Metropolian ajoneuvotekniikan AMK-opiskelijaa, jotka opiskelevat ajoneuvotekniikan ohella myös sähkötekniikkaa ja konetekniikkaa. Opinnoissa valitaan suuntautuminen: suunnittelu, jälkimarkkinointi tai sähkö. Erityisesti jälkimarkkinoinnista tyypillinen urapolku voi olla vauriokorjaamon työnjohtajaksi, jossa automaalauksen osa-alue tulee oppia työn kautta. Nyt tulevat ajoneuvotekniikan insinöörit saavat siitä esimakua jo opintojensa aikana.

Metropolian opiskelija Mikko Haapakoski valitsi ajoneuvotekniikan ja erikoistumisen jälkimarkkinointiin, sillä ajoneuvot ja nosturit ovat aina kiinnostaneet häntä. Iltapäivä Amoylla automaalauksen parissa on ollut mukava poikkeus perinteiseen opiskeluun:

“Koulutus on ollut todella kattava ja mukava: se on myös avannut silmäni sille, kuinka aikaa vievää monivaiheinen automaalaus lopulta on. Muutoin opiskelut ovat menneet viimeiset puolitoista vuotta kirjojen parissa, joten käytännön tekeminen on positiivinen poikkeus.”

Juho Heinonen kertoo viettäneensä lapsesta asti isän kanssa aikaa autotallissa ja olleensa moottoripyörien kanssa paljon tekemisissä. Ajoneuvotekniikka ja jälkimarkkinointi tuntui luontaiselta koulutusvaihtoehdolta, sillä se tarjoaa laajat suuntautumisvaihtoehdot. 

“Yrittäjyys ja liiketoiminnan kehittäminen kiinnostavat eniten. Voisin kuvitella esimerkiksi pyörittäväni varaosamyyntiä tulevaisuudessa. Varian koulutus täällä Amoyn siisteissä ja järjestelmällisissä tiloissa on ollut todella mielenkiintoinen. Jos jälkimarkkinointi liittyy korjaamotoimintaan ja työllistymme työnjohtajiksi, meidän tulee osata laatia esimerkiksi työaika-arviot automaalaukseen liittyen.”

Metropolian opiskelijat Mikko Haapakoski ja Juho Heinonen

Automaalaus- ja korikorjaamoala tarvitsee jatkuvasti osaajia

InCarin HR-koordinaattori, Mika Oinonen, kertoo, että nopeasti kasvava yritys etsii jatkuvasti uusia työnjohtajia, peltiseppiä ja maalareita. Hän painottaa, että tulevaisuuden ammattilaisten olisi hyvä kerätä mahdollisimman kattavaa työkokemusta jo opiskeluidensa aikana.

InCar tarjoaa korikorjaamopuolella ja automaalauksessa työharjoittelupaikkoja sekä tuntitöitä, kesätöitä ja oppisopimuksella työskentelyä. Myös Amoyn tuoma ajantasainen tietotaito oppilaitoksiin lisää opiskelijoiden ymmärrystä merkittävästi ja tekee työelämään siirtymisestä suoraviivaisempaa. 

“Amoy on tärkeä linkki koulu- ja yritysmaailman välillä, jonka avulla opiskelijat pääsevät nykyaikaisiin tuotteisiin kiinni. Jokaista maalia käsitellään eri tavoin ja niillä on omanlaisensa tukitoimet, koulutukset ja sävytykset. Koulutus onkin tehokkainta, kun se liittyy suoraan tuotteisiin, kuten käyttämäämme R-M:ään.”

Oinosen mukaan automaalauksen ala soveltuu kädentaitajille, jotka haluavat nähdä työssä oman kädenjälkensä. Työllistymismahdollisuudet ovat valtaisat ja arjessaa pääsee hyödyntämään myös teknologiaa, mikä on monelle nuorelle tärkeää. Hän uskoo, että tietoisuutta alasta tulisi lisätä uusien osaajien houkuttelemiseksi.

“Autokorjaamoista saattaa olla nuorilla vanhanaikainen käsitys. Enää ne eivät kuitenkaan ole nyrkkipajoja, vaan todella siistejä paikkoja, joissa on erittäin hyvät suojaimet. Työturvallisuus on viety pitkälle ja määrittää tarkasti jokaista työvaihetta.”